SALAM MUJAHADAH

Followers

Sunday, November 14, 2010

Muhasabah Cinta


Assalamu'alaikum,
Selawat dan salam ke atas junjungan besar baginda Rasulillah s.a.w.

Soal cinta, sesuatu yang sangat rumit dan seolahnya ia sentiasa menjadi tanda tanya padaKu..apakah yang dikatakan cinta yang sebenar? sejauh manakah cinta yang menjadi fitrah ini mampu didorongkan kepada amal taat pada Allah s.w.t? adakah benar bahawa cinta ini umpama sebilah pisau yang mana andai ia di manfaatkan oleh orang berilmu,maka bermanfaat lah ia pada bermacam perkara,dan andai ia di ada pada mereka yg jahil atau sengaja sombongkan diri dari mencari ilmu,maka binasa lah siapa yang memilikinya dan sesiapa yang disekelilingnya juga.....


Untuk masa ini,ana sebenarnya belum bersedia untuk mengulas soal ini..insyaAllah akan datang andai di izinkan Allah swt, selepas membuat pembacaan dan rujuk sendiri dari para alim ulamak, atau mungkin selepas ana sendiri "sudah selesai dgn selamat" melalui perkara yang dikatakan cinta ini, insyaAllah mohon sahabat2 doakan moga diri ini sentiasa dipelihara dan didorongkan cinta yang menjadi fitrah ini pada jalan yang benar,yakni jalan yg membawa diri ini kepada kasih sayang dan berakah di sisi Allah swt...syukran pada yg mendoakan, ameen...


Cumanya,sekadar peringatan pada diri,bahawa cuba kita mengimbau kembali zaman kenabian dahulu bagaimana para sahabat hilang cinta nya bkn skdr pd wanita,bahkan juga sgala habuan dunia..mengapa? kerana mereka telah "mabuk cinta",hati mareka telah terpaut pada insan bernama Muhammad s.a.w,dan pencipta yang agung,Allah s.w.t..


Andai mereka yg mabuk cinta dgn makhluk,merasakan perit n apa2 la,ana pn x de experience, 'ala kulli hal ini berbeza mabuk cinta sama Allah,sungguh manis dan indah segalanya..dan inilah asbabnya terpecik manisnya pd cinta kita pada manusia,iaitu kita peroleh pasangan yg sama "
"mabuk cinta" pada Allah s.w.t....apa2 pun,ana teringat akan satu doa yang di amalkan para 'ulamak dahulu,"Ya Allah,kurniakanlah daku cinta kepadaMu lebih dari segala-galanya"..moga dari apa yg dikongsikan sama dapat renung dgn hati yang melihat akhirat sbg tmpt akhirnya,bknnya direnung dgn hati yang diselaputi dunia yg fana'..

Untuk ketika ini,diri ini hanya sekadar mampu meletakkan harapan pada Allah s.w.t, moga segalanya yang terbaik di dunia dan akhirat...


Sebenarnya ana sekadar nak berkongsi satu lirik lagu yang mungkin sama2 kita boleh ambil manfaat darinya,jadi untuk ini paling penting untuk kita memandang setiap kata2 dalam lagu ini adalah bukan hiburan semata-mata,kita akan dapat apa yang kita fikirkan,sdikit tips dari ana...sekadar muhasabah diri yep,
sesiapa yang nak lagu ni ke,boleh bagi emel kt ana,nnti insyaAllah ana cuba hantarkan..


Muhasabah Cinta

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMuTuhan...


Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu
p/s: ni ada adress kalau nak baca sikit tentang pengalaman cinta seorang muslim, wallahu'alam,mana yang baik sama2 ambil pengajara...namun sebagai qudwah hasanahnya iaitu yang terbaik bagi kita,tidak lain dan tidak bukan baginda Nabi s.a.w dan para sahabatnya...dan bagi ana mungkin kita boleh rujuk golongan2 sufi utk ini kerna ia berkait dgn soal hati..sekadar pandangan..

2 comments:

  1. someone said to me u'll know that love when someone u love,love u back..

    but love is subjective..

    and to get love is objective

    in islam..to get love..love Allah first..then u'll get another love..but Allah always luv us even we turn down Him

    ReplyDelete
  2. insyaAllah,i'm agree with you that we need to have love to Allah first so that we will not put the creatures above than Allah swt..

    and we need to remember as well that the owner of our heart the one who give love for us to someone is Allah..so i believe that everyone want to have the sincere love,like the love between Prophet Muhammad s.a.w and Siti Aisyah or between Adam and Hawa or maybe like Saidini Ali r.a and Siti Fatimah..where their love bring them to the heaven which is the best place ever..

    as the reminder to me to..to have the best love we need to behave "the best" heart,and the best heart is the one who have the strong iman to the owner of the heart which Allah s.w.t, wallahu'alam..

    by the way..thanks for the comment and i really appreciate that..barakallahu fiik

    ReplyDelete