SALAM MUJAHADAH

Followers

Monday, November 15, 2010

Jom Puasa Esok !!!


Sahabat2 yang dikasihani Allah sekalian,


JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK BERPUASA ESOK, HARI ARAFAH! AJAK SAHABAT2 ANDA SEKULIAH, SERUMAH, AHLI KELUARGA DAN SESIAPAPUN DI SEKELILING ANDA...


Bonus tahunan selumayan ini amat rugi untuk dibiarkan begitu sahaja...pahala anda akan menjadi berlipat ganda jika anda menjamu mereka yg berpuasa esok (iftar)...


Kenapa esok?

Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Puasa pada hari Arafah(9 zulhijjah), saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang”.
"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya dari api neraka lebih dari hari arafah" -hadith riwayat muslim-


Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda bermaksud, “Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah)”.


Rebut juga kesempatan untuk:

1. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padanya,
firman Allah s.w.t yang bermaksud, (Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum), hari-hari tersebut dijelaskan sebagai 10 hari di bulan Zulhijjah. Sebab itulah para ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadis Ibnu Umar r.a. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di antaranya, “Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah)”.

2. Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa,
semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.

3. Memperbanyakkan amalan soleh terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat,

berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana semuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut.

No comments:

Post a Comment