SALAM MUJAHADAH

Followers

Thursday, August 29, 2013

Ujian Keikhlasan



Boleh jadi kita benar-benar ikhlas saat kita melakukan sesuatu perkara, namun ketahuilah bahawa jika Allah s.w.t mengkehendaki maka keikhlasan itu akan di uji sesudah itu..

Sebagaimana di dalam Al-Quran, Surah Al-'Ankabut, m/s 396 ayat 2-3
"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman,"dan mereka tidak diuji?
Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta."

Boleh jadi ujian itu melalui percakapan ataupun perbuatan orang lain,atau melalui natijah/keputusan dari perkara itu, atau mungkin melalui kehendak hati sendiri sesudah itu...

Maka di saat ini,
1) Luruskan benar2 niat di hati akan kehendak diri kita hanya-lah semata-mata inginkan kebaikan dari Yang Maha Memiliki Segala Kebaikan,iaitu Allah s.w.t.

2) Ingatkanlah hati bahawa tenaga yang kita curahkan,idea yang kita lontarkan itu, semuanya datang dari Allah s.w.t..hanyalah kita ini dipilih sebagai wasilah dari kebaikan2 itu sebagai tanda kasihnya Allah kepada kita. Maka bersyukurlah & serahkanlah pada Allah untuk apa sahaja yang dikehendaki Allah s.w.t.

3) Amalkanlah Zikir ini sebanyak mungkin dan niatkan untuk dipelihara keikhlasan kita kepada Allah s.w.t :
" Lahawlawala quwwata illa billah "

~ Indahnya Sebuah Kehidupan Kerana Ikhlas ~ (^_^)v

No comments:

Post a Comment