SALAM MUJAHADAH

Followers

Friday, May 22, 2009

Tak hebatkah Undang-undang Allah ???

Firman Allah s.w.t dalam surah al-syura ayat 42 yang bermaksud :

"Tentang sesuatu apapun kamu berselisih,maka keputusanNya (terserah) kepada Allah (yang
yang mempunyai sifat-sifat demikian) itulah Allah tuhanku,kepadaNyalah aku bertawakal
dan kepadaNya aku kembali"

Bagaimana kita lihat daripada maksud ayat suci Al-Quran di atas bahawa tiadalah yang lebih berhak dalam menentukan sesuatu keputusan melainkan Allah s.w.t yang maha bijaksana atas segala sesuatu, iaitu, walau apa perkara sekali pun yang manusia bersilisihkan antara mereka hatta sekecil-kecil perkara,WAJIB lah bagi manusia itu kembali kepada petunjuk Allah yakni ajaran yang dibawa oleh baginda Nabi s.a.w iaitu Islam.

Hal ini dikatakan cukup penting bagi setiap mereka yg mengaku sebagai hamba Allah demi melihat umat manusia ini kembali memperoleh keberkatan dalam segenap segi dari yang maha agong. Sepertimana kita lihat kehidupan para sahabat2 ketika mana mereka diperintah oleh Nabi s.a.w sendiri, dimana kehidupan mereka jelas mendapat keberkatan iaitu dari segi umur mereka yg penuh di isi dengan amal kebaikan dan yg terpenting adalah keamanan yg diperoleh mereka tiada terbanding dengan mana2 zaman hatta di zaman teknologi kini.

Apakah resepi pemerintahan Baginda s.a.w ketika itu ? Adakah Baginda menggunakan akal logik Baginda sendiri dalam memerintah ketika itu ? Sudah tentulah tidak sama sekali, kerana sirah membuktikan bahawa tiadalah lain yang menjadi panduan Nabi s.a.w selain wahyu daripada Allah s.wt. . Jadi,inilah resepinya,inilah formulanya kepada kesejahteraan hidup manusia dunia akhirat. Tidak dapat disanggah lagi akan keberkesanan "resepi" ini kerana ia bukanlah direka oleh mereka yang sekadar bergelar pemerintah,perdana menteri,presiden atau perlembagaan yg terhasil dari kelompok manusia yg besifat lemah, namun ia direka oleh pemilik segala makhluk di bumi dan langit ini, yang maha agong lagi maha bijaksana,iaitu Allah s.w.t.

Hal ini jika direnungkan kembali,memang benar dan dapat diterima logik akal seseorang manusia,iaitu tiadalah UNDANG-UNDANG atau HUKUM yg lebih hebat dari HUKUM yg direka oleh Allah s.w.t kerana Dialah yg mencipta bumi ini dan segala makhluk di atasnya,maka Dialah yg lebih mengetahui apa yang yg terbaik untuk apa yang diciptaNya. Ibaratnya dalam penciptaan robot oleh manusia.maka tiadalah yang lebih mengetahui akan kekuatan dan kelemahan robot itu melainkan manusia itu sendiri,(bukannya robot itu).Dan andaikannya,robot itu ingin beradu tenaga dengan manusia yg menciptanya,maka layakkah?mampukah robot yg terbatas akan kejadian manusia itu berdaya saing dengan manusia?? Sudah tentulah tidak layak dan tidak mampu..Begitulah jua antara manusia dengan Penciptanya.
Jadi sangat bodohlah manusia hari ini yang masih bersikap sombong dengan tuhannya,mengetepikan,mempersendakan dan memperlekehkan Tuan mereka sendiri dan golongan seperti ini akan menanti azab yg pedih dari Tuan mereka kelak.

Suka ana memberi satu contoh disini bagaimanakah dikatakan merpelekehkan Allah s.w.t , iaitu mereka yang mengetepikan hukum hudud dan mengatakan bahawa hukum hudud ini sudah tidak sesuai dijalankan atas pelbagai alasan seperti peredaran zaman , berbilang kaum dan sebagainya.Bila mana mereka mengatakan sedemikian,maka mereka telah meletakkan kelemahan kepada Allah s.w.t iaitu seolah-olah Allah s.w.t ini tidak pandai meletakkan hukum kepada hambanya..dan ini bermaksud mereka telah meletakkan kelemahan pada Allah s.w.t yg bersifat sempurna.Dari segi hukum,jika i'tiqad mereka mengaku bahawa ada hukum lain yg lebih baik dari hukum Allah s.w.t,maka mereka ini sudah SYIRIK pada Allah s.w.t.
Ingatlah bahawa segala akan diampunkan oleh Allah s.w.t melainkan SYIRIK pada Allah s.w.t.Maka,bagi mereka yg benar2 mengharapkan syurga Allah s.w.t dan mendapat keampunanNya,kembalilah pada jalan yg benar yakni jalan yg telah ditunjuk oleh Nabi s.a.w, maknanya,selamilah dan hayatilah apa yg terkandung dan tercatat dalam Al-Qur'an dan As-Sunnah.

Tidak dapat dinafikan bahawa topik sebegini sgt menarik dan perlu diselami kerana ia merupakan "part of akidah" kita. Jadi, sebagai akhirnya,ana beristighfar dan memohon maaf andai ada perkara yg "tersilap" dan sbrg nasihat dan comment amatlah diharap. Wallahuaklam

No comments:

Post a Comment